افسردگی

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه می شود . اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی نیز نامیده می شود، بر احساس، تفکر و رفتار شما تأثیر می گذارد و می تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود. ممکن است در انجام فعالیت های عادی روزمره مشکل داشته باشید، و گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که زندگی ارزش زندگی کردن را ندارد.
افسردگی یک نقطه ضعف نیست و شما نمی توانید به سادگی از آن خارج شوید. افسردگی ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد.

علائم

اگرچه افسردگی ممکن است تنها یک بار در طول زندگی شما رخ دهد، افراد معمولاً چندین دوره دارند. در طول این دوره‌ها، علائم بیشتر در طول روز، تقریباً هر روز رخ می‌دهد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• احساس غم، گریه، پوچی یا ناامیدی
• طغیان خشم، تحریک پذیری یا ناامیدی، حتی بر سر مسائل کوچک
• از دست دادن علاقه یا لذت در اکثر یا تمام فعالیت های عادی، مانند رابطه جنسی، سرگرمی ها یا ورزش
• اختلالات خواب، از جمله بی خوابی یا خواب زیاد

• خستگی و کمبود انرژی، بنابراین حتی کارهای کوچک تلاش بیشتری را می طلبد
• کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش میل به غذا و افزایش وزن
• اضطراب، بی قراری یا بی قراری
• کند شدن تفکر، صحبت کردن یا حرکات بدن• احساس بی ارزشی یا گناه، تثبیت بر شکست های گذشته یا سرزنش خود
• در فکر کردن، تمرکز کردن، تصمیم گیری و به خاطر سپردن چیزها مشکل دارید
• افکار مکرر یا مکرر مرگ، افکار خودکشی، اقدام به خودکشی یا خودکشی
• مشکلات فیزیکی غیر قابل توضیح، مانند کمردرد یا سردرد
برای بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، علائم معمولاً آنقدر شدید است که باعث ایجاد مشکلات قابل توجه در فعالیت های روزمره مانند کار، مدرسه، فعالیت های اجتماعی یا روابط با دیگران می شود. برخی از افراد ممکن است به طور کلی احساس بدبختی یا ناراحتی کنند بدون اینکه واقعاً دلیل آن را بدانند.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم و نشانه های رایج افسردگی در کودکان و نوجوانان مشابه بزرگسالان است، اما ممکن است تفاوت هایی نیز وجود داشته باشد.

• در کودکان کوچکتر، علائم افسردگی ممکن است شامل غم و اندوه، تحریک پذیری، چسبندگی، نگرانی، درد و درد، امتناع از رفتن به مدرسه یا کمبود وزن باشد.
  • در نوجوانان، علائم ممکن است شامل غمگینی، تحریک پذیری، احساس منفی و بی ارزشی، عصبانیت، عملکرد ضعیف یا حضور ضعیف در مدرسه، احساس سوء تفاهم و حساسیت شدید، استفاده از مواد مخدر یا الکل تفریحی، خوردن یا خواب زیاد، آسیب رساندن به خود، از دست دادن علاقه باشد. در فعالیت های عادی و اجتناب از تعامل اجتماعی.

علائم افسردگی در افراد مسن

افسردگی یک بخش طبیعی از افزایش سن نیست و هرگز نباید آن را سهل انگاری کرد. متأسفانه، افسردگی اغلب در افراد مسن تشخیص داده نمی‌شود و درمان نمی‌شود، و آنها ممکن است تمایلی به درخواست کمک نداشته باشند. علائم افسردگی ممکن است در افراد مسن متفاوت یا کمتر آشکار باشد، مانند:

• مشکلات حافظه یا تغییرات شخصیتی
  • درد یا درد فیزیکی
  • خستگی، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی – که ناشی از بیماری یا دارو نیست
  • اغلب تمایل دارند در خانه بمانند، به جای بیرون رفتن برای معاشرت یا انجام کارهای جدید
  • افکار یا احساسات خودکشی، به ویژه در مردان مسن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر احساس افسردگی می کنید، در اسرع وقت به پزشک یا متخصص سلامت روان خود مراجعه کنید.
چه زمانی باید کمک اضطراری دریافت کرد
اگر فکر می کنید ممکن است به خود آسیب برسانید یا اقدام به خودکشی کنید
همچنین اگر افکار خودکشی دارید این گزینه ها را در نظر بگیرید:
• با پزشک یا متخصص سلامت روان خود تماس بگیرید.
• با خط تلفن خودکشی تماس بگیرید.
• با یک دوست صمیمی یا عزیز ارتباط برقرار کنید
دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث افسردگی می شود. مانند بسیاری از اختلالات روانی، عوامل مختلفی ممکن است دخیل باشند، مانند:
• تفاوت های بیولوژیکی به نظر می رسد افراد مبتلا به افسردگی تغییرات فیزیکی در مغز خود دارند. اهمیت این تغییرات هنوز نامشخص است، اما ممکن است در نهایت به شناسایی دقیق علل کمک کند.
• شیمی مغز انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی طبیعی مغز هستند که احتمالاً در افسردگی نقش دارند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که تغییرات در عملکرد و تأثیر این انتقال دهنده های عصبی و نحوه تعامل آنها با مدارهای عصبی که در حفظ ثبات خلق و خوی نقش دارند، ممکن است نقش مهمی در افسردگی و درمان آن داشته باشد.
• هورمون ها تغییرات در تعادل هورمونی بدن ممکن است در ایجاد یا تحریک افسردگی نقش داشته باشد. تغییرات هورمونی می تواند با بارداری و در طول هفته ها یا ماه ها پس از زایمان (پس از زایمان) و مشکلات تیروئید، یائسگی یا تعدادی از شرایط دیگر ایجاد شود.
• صفات ارثی افسردگی در افرادی که خویشاوندان خونی آنها نیز به این عارضه مبتلا هستند، بیشتر است. محققان در تلاش برای یافتن ژن هایی هستند که ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد.

وسواس-2

درمان

یک درمان موثر بدون دارو و غیر تهاجمی برای افسردگی استفاده از تحریک های مغناطیسی است. روش rtms یا تحریک مغناطیسی مکرر، مناطقی از مغز را که خلق و خو را تنظیم می‌کند تحریک کرده و باعث تغییر در عملکرد سلول های مغز و در نهایت بهبودی می‌شود.

ار تی ام اس از انرژی مغناطیسی برای تحریک ناحیه ای از مغز که خلق و خو را تنظیم می کند، استفاده می کند

به این ترتیب، می تواند به طور انتخابی فعالیت در نواحی متمرکز مغز را تغییر دهد و اثرات مطلوبی را به همراه داشته باشد که نشان داده شده است در درمان انواع مشکلات سلامت روان مفید است.

تحقیقات نشان داده است که بخش بزرگی از بیمارانی که به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی‌دهند، هنگام درمان با  ارتی ام اس بهبود قابل توجهی را در علائم خود تجربه میکنند. از هر 3بیمار یک بیمار بطور کامل بهبود پیدا میکند .

تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر (rTMS) در مرکز روانپزشکی و روانشناسی موج آرامش برای درمان تعدادی از شرایط سلامت روان، از جمله OCD استفاده می شود. این یک درمان بدون درد و غیر تهاجمی است که نیازی به استفاده از دارو ندارد. rTMS  نتایج بسیار موفقیت آمیزی در درمان OCD ایجاد می کند و اغلب توسط بیمارانی که تجربیات ناموفقی با سایر درمان ها داشته اند، تحت درمان قرار می گیرد.

تحریک مغناطیسی ارتی ام اس چگونه کار میکند ؟

ار تی ام اس بر فعالیت الکتریکی مغز از طریق میدان مغناطیسی پالسی تأثیر می گذارد این میدان مغناطیسی با تگ سیم پیچ در یک محفظه محصور شده و نزدیک پوست سر مراجع قرار می‌گیرد تا میدان مغناطیسی بر روی مناطق خاص متمرکز شود . میدان مغناطیسی می‌تواند بدون درد به پوست سر و جمجمه نفوذ کند و یک جریانی را در سلول های هدف مغز ایجاد می‌کند.  چون این تحریک در فواصل منظم ایجاد می‌شود به آن تحریک مغناطیسی مکرر یا  Repetitive Transcranial magnetic stimulation می‌گویند.

برای درمان ار تی ام اس با تیم موج آرامش در ارتباط باشید

گفتگو در واتساپ